Ontwikkeling: daar gaat het om bij baby’s en dreumesen. Maar ontwikkeling is ook van belang voor pedagogisch professionals. Daarom werken wij voortdurend aan het verbreden van onze vakkennis. Zo laten we ons, onder andere, inspireren door de visie van de Hongaarse kinderarts en pedagoge Emmi Pikler.

Vrouw met een visie
In 1946 is Emmi Pikler hoofd van een kindertehuis in Boedapest waar ze wetenschappelijk onderzoek verricht. Ze observeert de kinderen en houdt hun ontwikkeling nauwlettend in de gaten. Die bevindingen vormen de basis voor haar pedagogische visie, die in 2014 gestalte krijgt in het Pikler-verdrag. Hierin zijn de rechten van kinderen in de kinderopvang vastgelegd.

Vanuit veiligheid naar zelfstandigheid
Volgens Emmi Pikler worden alle baby’s leergierig en nieuwsgierig geboren. Een baby ontwikkelt zich het beste als hij zoveel mogelijk zelfstandig, onafhankelijk, op eigen initiatief en in eigen tempo de wereld en zichzelf kan ontdekken. Bewegen, spelen en verzorgen staan centraal. Maar het belangrijkste is een warme interactie tussen de baby en zijn verzorger(s). Om zich vrij te bewegen en zelfstandig te spelen en leren, moet een baby zich eerst veilig en vertrouwd voelen.

Pikler en antroposofie
De pedagogische visie van Emmi Pikler en onze antroposofische visie sluiten goed op elkaar aan. Vanuit de antroposofie zien we het kind als een geheel en begeleiden we de kinderen op hun weg, om te worden wie ze zijn. De inzichten van Emmi Pikler geven een waardevolle en praktische invulling aan ons pedagogisch handelen.

Na woorden volgen…
Precies, daden! Ben jij benieuwd hoe je de visie van Emmi Pikler concreet kan vertalen naar de groepsruimte of je kan helpen in het contact met de kinderen? Klik dan op de onderstaande button.

Pikler pedagoog bij KindeRdam
KindeRdam pedagoog Su’en volgt de komende twee jaar de opleiding tot Pikler pedagoog. Na elk opleidingsblok schrijft ze een blog over haar Pikler reis. 

Pikler Post over opleidingsblok 1: introductie van Emmi Pikler en bewegingsontwikkeling.
Pikler Post over opleidingsblok 2: sensory awareness
Pikler Post over opleidingsblok 3: spel en speelmateriaal