Op de site van de Rijksoverheid vind je het antwoord op de meeste vragen over het coronavirus met betrekking tot de kinderopvang, betaling eigen bijdrage, kinderopvangtoeslag enzovoort. 

For the English translation of the frequently asked questions we refer you to the website of Het Steigertje, part of KindeRdam.  

Hieronder geven wij antwoord op vragen die wij van ouders ontvangen. Wij volgen daarin steeds de adviezen en richtlijnen van RIVM en overheid. We werken de lijst regelmatig bij. 
Staat je vraag er niet in de lijst, mail deze dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. In verband met drukte op de afdeling zullen wij vragen zo veel mogelijk opnemen in de veelgestelde vragen. Op dit moment geven wij voorrang aan vragen van ouders in cruciale beroepen. Vermeld dan s.v.p. in de onderwerpregel van je mail: VRAAG CRUCIAAL BEROEP. 

  1. Wanneer gaan alle locaties van KindeRdam weer volledig open?
  2. De school hanteert halve dagen en/of aangepaste schooltijden, is de BSO ook eerder open?
  3. Kan ik mijn kind naar de BSO brengen op schoolsluitingsdagen?
  4. Bieden jullie na 8 juni ook (24-uurs) noodkinderopvang aan?
  5. Kan ik mezelf ook aanmelden voor de (24-uurs) noodkinderopvang als ik geen klant ben van KindeRdam maar wel een cruciaal beroep heb?
  6. Wordt de kwaliteit van de (24-uurs) noodkinderopvang nog steeds gewaarborgd?
  7. Kan ik een extra opvangdag aanvragen?
  8. Worden de kosten van de kinderopvang tot 11 mei vergoed?
  9. Ik heb geen recht op kinderopvangtoeslag, krijg ik de kosten van de eigen bijdrage vergoed?
  10. Mijn kind maakt nu extra gebruik van de noodkinderopvang bij KindeRdam. Worden deze kosten vergoed?
  11. Wie betaalt de eigen bijdrage van de kinderopvang terug?
  12. Wat zijn de voorwaarden om de kosten voor de kinderopvang terug te krijgen?
  13. Ik neem een 40-/48-weken/8-weken vakantiepakket/flexibele opvang af bij Krijg ik heel mijn eigen ouderbijdrage vergoed?
  14. Moet ik iets doen om mijn kosten vergoed te krijgen?
  15. Moet ik mijn automatische incasso stopzetten?
  16. Moet ik mijn factuur betalen ondanks dat ik geen gebruik mag maken van de kinderopvang omdat mijn kind ziek is, of omdat mijn kind gedeeltelijk niet naar de BSO mag?
  17. Als ik de kosten moet door blijven betalen wil ik de opvang beëindigen, kan dat?
  18. Kan ik per direct mijn contract beëindigen zonder opzegtermijn?
  19. Ik ben mijn baan verloren, kan ik per direct mijn contract beëindigen, zonder opzegtermijn?
  20. Ontvang ik restitutie voor de kosten van de Tussenschoolse opvang?
  21. Wat gebeurt er met de ingeplande flexibele opvang?
  22. Mijn kind wordt 4 jaar. Kan mijn kind langer ingeschreven blijven bij de kinderopvang?
  23. Waarom ontvang ik geen ruiltegoed?
  24. Mag ik niet-afgenomen opvang later inhalen?
  25. Mijn kind heeft altijd al chronische verkoudheidsklachten of hooikoorts. Waarom mag mijn kind niet naar de (nood)kinderopvang komen?
  26. Ik heb een cruciaal beroep, maar mijn kind is verkouden. Mag ik het dan naar de (24-uurs) noodkinderopvang brengen?
  27. Ik heb een cruciaal beroep en iemand uit mijn gezin is ziek. Moet ik mijn kind thuishouden?  
  28. Moeten er aparte voorzorgsmaatregelen voor baby’s worden genomen?  
  29. Wat doen jullie op de locaties en wat kunnen ouders doen om besmetting zo veel mogelijk te voorkomen?  
  30. Wat als mijn kind symptomen van het coronavirus vertoont? 
  31. Wat als een medewerker symptomen van het coronavirus vertoont?  
  32. Moet ik mijn kind een mondkapje laten dragen?   
  33. Wat als kinderen vragen stellen?

1. Wanneer gaan alle locaties van KindeRdam weer volledig open?

Kinderdagverblijven en peuterspeelgroepen
Alle kinderen mogen weer naar de peuterspeelgroep en het kinderdagverblijf komen.

Buitenschoolse opvang tot 8 juni
Tot 8 juni mogen kinderen naar de BSO komen op de dagen dat zij ook naar school gaan, ook als dat niet hun normale opvangdag is. Op de andere dagen mogen de kinderen dus niet komen. Vanwege de bezetting van onze BSO’s is het niet mogelijk om extra BSO dag(en) aan te vragen. Gaat je kind dus bijvoorbeeld 3 dagen naar school, maar heb je 2 BSO contractdagen? Dan mag je kind 2 dagen naar de BSO komen.

Buitenschoolse opvang na 8 juni
Op 8 juni gaat de BSO weer volledig open. De kinderen kunnen dan weer op hun normale, vertrouwde dagen op de BSO terecht. De BSO is open op regulier tijden, zoals in je contract vermeld.


TSO
Medewerkers van de Tussenschoolse opvang (TSO) kunnen vanaf 8 juni weer de opvang op school verzorgen. Zij zullen daarbij zoveel mogelijk anderhalve meter afstand houden tot anderen. Dit geldt tussen leerlingen en volwassenen en tussen volwassenen onderling.

(24-uurs) noodkinderopvang
Ouders in cruciale beroepen kunnen tot 8 juni gebruikmaken van (24-uurs) noodopvang. Na 8 juni is alleen de locatie Groenendaal in Krimpen aan den IJssel open voor (24-uurs) noodopvang. Meer informatie lees je op onze website

Let op: kinderen die milde luchtwegklachten zoals hoesten, een snotneus, keelpijn of koorts hebben, mogen niet naar de kinderopvang gebracht worden. Ook niet als één of beide ouders een cruciaal beroep hebben. Ook als een huisgenoot verkoudheidsklachten en koorts en/of benauwdheid heeft, moeten de kinderen thuisblijven.


2De school hanteert halve dagen en/of aangepaste schooltijden, is de BSO ook eerder open?
Nee, onze BSO-locaties zijn op de normale tijden open, ook als je kind halve dagen naar school mag. De overheid heeft bepaald dat na 8 juni de schooltijden van vóór 16 maart gelden. Deze schooltijden sluiten aan op de reguliere BSO-tijden zoals in je contract vermeld. Het kan zijn dat de school en de BSO afspraken maken. Dit kan op meerdere manieren ingevuld worden. De betreffende ouders worden door school en de locatiemanager geïnformeerd. Als de kinderen door de BSO eerder opgehaald moeten worden, kan de BSO hiervoor extra opvanguren in rekening brengen bij de ouders. 

3. Kan ik mijn kind naar de BSO brengen op schoolsluitingsdagen?
In het schema hieronder zie je onze richtlijnen voor het wel of geen opvang bieden tijdens schoolsluitingsdagen.



4. Bieden jullie na 8 juni ook (24-uurs) noodkinderopvang aan?

Tot 8 juni kunnen ouders die een cruciaal beroep hebben gebruik maken van de (24-uurs) noodkinderopvang. Omdat de dagopvang en peuteropvang sinds 11 mei weer geheel open zijn, kunnen wij niet garanderen dat wij plekken beschikbaar hebben voor de noodopvang.
Na 8 juni stopt de noodkinderopvang. Alleen de locatie Groenendaal in Krimpen aan den IJssel blijft voorlopig tot 1 juli open voor 24-uurs noodkinderopvang.
Heb je een vraag over de noodopvang of wil je noodopvang aanvragen? Stuur dan een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en zet in de onderwerpregel: NOODOPVANG of lees hier meer informatie op onze website.

Let op: een kind kan niet naar de (nood)opvang als het één van de volgende klachten heeft: milde luchtwegklachten zoals hoesten, een snotneus, keelpijn of koorts hebben. Ook niet als één of beide ouders een cruciaal beroep hebben. Ook als een huisgenoot verkoudheidsklachten en koorts en/of benauwdheid heeft, moeten de kinderen thuisblijven.


5. Kan ik mezelf ook aanmelden voor de (24-uurs) noodkinderopvang als ik geen klant ben van KindeRdam maar wel een cruciaal beroep heb?
Ja, dat kan. Meer informatie over de (24-uurs) noodkinderopvang lees je hier. Op deze pagina kun je je ook aanmelden voor de noodopvang.

6. Wordt de kwaliteit van de (24-uurs) noodkinderopvang nog steeds gewaarborgd?
De GGD-inspectie heeft aangegeven tijdelijk een soepeler beleid te voeren. Deze maatregel is getroffen om te voorkomen dat er door sluiting van kinderopvanglocaties krapte in andere sectoren zal ontstaan. Zie hier de volledige tekst van de GGD. 

7. Kan ik een extra opvangdag aanvragen?

Ouders met cruciaal beroep: Ouders met cruciale beroepen die een extra opvangdag willen aanvragen, kunnen tot 8 juni hiervoor contact opnemen met onze afdeling Klantadvies door te mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. We begrijpen dat hier soms spoed bij is, daarom kunnen deze ouders ook telefonisch contact opnemen via (010) 44 300 36.

Ouders zonder cruciaal beroep: Heb je geen cruciaal beroep? Dan kan je, als de bezetting van de locatie het toelaat, extra opvangdagen aanvragen voor de peuterspeelgroep en het kinderdagverblijf. Deze extra dagen zullen extra gefactureerd worden. Momenteel is het niet mogelijk om extra opvangdagen aan te vragen voor de BSO.

8. Worden de kosten van de kinderopvang tot 8 juni vergoed?
Ja, zolang de kinderopvang gedeeltelijk open is, zal de overheid de eigen bijdrage van ouders die recht hebben op kindertoeslag blijven vergoeden. Heb je geen recht op kinderopvangtoeslag? Lees dan bij vraag 11 wat voor jou van toepassing is.

Ouders die recht hebben op gemeentelijke subsidies
Ouders uit de gemeente Rotterdam die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag, krijgen de eigen bijdrage terug van de gemeente. De gemeentes Krimpen aan den IJssel en Zuidplas/Nieuwerkerk aan den IJssel verwachten hierover spoedig meer informatie te kunnen geven.
Voor de ouders met een SMI-indicatie hebben wij nog geen informatie van de gemeenten.

Periode van 16 maart tot 11 mei
Voor de periode tot 11 mei vergoedt de overheid/gemeente de eigen bijdrage tot het maximum uurtarief van de belastingdienst. Het verschil tussen dit maximum uurtarief en het KindeRdam-uurtarief wordt door KindeRdam vergoed. Het hogere uurtarief geldt voor het 40- en 48-wekenpakket, de halve dagopvang, het 8-weken vakantiepakket en de Flexibele opvang. 

Periode van 11 mei tot 8 juni
Dagopvang: Voor de periode na 11 mei tot 8 juni vergoedt de overheid/gemeente de eigen bijdrage tot het maximum uurtarief van de belastingdienst. Het verschil tussen het maximum uurtarief en het KindeRdam-uurtarief wordt niet vergoed, omdat de opvang weer normaal opengaat.
BSO: Voor de periode na 11 mei tot 8 juni vergoedt de overheid/gemeente de eigen bijdrage tot het maximum uurtarief van de belastingdienst. Het verschil tussen het maximum uurtarief en het KindeRdam-uurtarief wordt niet vergoed, omdat de opvang weer (gedeeltelijk) normaal opengaat.

Mag je kind minder dagen naar de BSO dan hij/zij naar school gaat (dit is afhankelijk van de regeling van school) en zijn dit minder dagen dan afgesproken in het contract? Dan stort KindeRdam op verzoek het verschil tussen het maximum uurtarief en het KindeRdam-uurtarief terug indien er geen andere openstaande posten zijn. Je kunt hiervoor contact openen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Dit geldt niet wanneer je kind niet naar de BSO mag vanwege milde luchtwegklachten zoals hoesten, een snotneus, keelpijn of koorts. Of omdat een huisgenoot verkoudheidsklachten en koorts en/of benauwdheid heeft. Het hogere uurtarief geldt voor het 40- en 48-wekenpakket, de halve dagopvang, het 8-weken vakantiepakket en de Flexibele opvang. 

Periode na 8 juni
Op 8 juni gaat de kinderopvang weer volledig open. De kinderen kunnen vanaf dan weer op hun normale, vertrouwde dagen bij de kinderopvang terecht. Daarmee stopt ook de vergoeding die ouders van de overheid ontvangen voor het doorbetalen van de eigen bijdrage voor de kinderopvang. De vergoeding geldt voor de periode van 16 maart tot 8 juni.

Wil je weten wie de eigen bijdrage wanneer terugbetaalt? Bekijk het schema bij vraag 11 van deze veelgestelde vragen. Meer informatie vind je hier op de website van de Rijksoverheid.

9. Ik heb geen recht op kinderopvangtoeslag, krijg ik de kosten van de eigen bijdrage vergoed?
Sommige ouders komen niet in aanmerking voor de kinderopvangtoeslag. Of en hoe deze groep in aanmerking komt voor compensatie van de eigen bijdrage is nog niet duidelijk. BOinK (belangenvereniging voor ouders in de kinderopvang) heeft een meldpunt geopend voor deze groep ouders. Met de informatie die BoinK via dit meldpunt binnenkrijgt, willen ze de overheid ondersteunen bij het ontwikkelen van een compensatieregeling voor de ouders die nu geen recht hebben op compensatie. Val je binnen deze groep ouders? Meld je hier aan!

10. Mijn kind maakt nu extra gebruik van de noodkinderopvang bij Worden deze kosten vergoed?
Sinds 11 mei vallen alle extra dagen dat je kind naar de opvang gaat onder noodkinderopvang. De overheid vergoed de eigen bijdragen tot het maximum fiscaal uurtarief van de belastingdienst voor je normale contractdagen. Het verschil tussen het maximum fiscaal uurtarief en het KindeRdam-uurtarief (voor sommige pakketten) wordt niet vergoed. Komt je kind vaker naar de opvang omdat je bijvoorbeeld extra werkuren moet maken? Dan worden alle kosten van die extra opvangdagen vergoed.

11. Wie betaalt de eigen bijdrage van de kinderopvang terug?

Voor meer informatie verwijzen je naar de website van de SVB.

12. Wat zijn de voorwaarden om de kosten voor de kinderopvang terug te krijgen?
Voldoe eerst je factuur van KindeRdam op de manier die je altijd gewend bent:  

  • Laat je je kinderopvangtoeslag altijd rechtstreeks overmaken naar KindeRdam?
    In dat geval hoef je alleen je eigen bijdrage over te maken. De eigen bijdragen wordt rond 8 juli weer teruggestort.
  • Laat je je kinderopvangtoeslag altijd op je eigen rekening overmaken?
    In dat geval moet je het totale bedrag van de factuur betalen. De kinderopvangtoeslag ontvang je op de manier en datum die je gewend bent. Rond 8 juli wordt alleen de eigen bijdrage teruggestort op je rekening

13. Ik neem een 40-/48-weken/8-weken vakantiepakket/flexibele opvang af bij Krijg ik heel mijn eigen ouderbijdrage vergoed?
De overheid vergoedt tot het fiscale maximum uurtarief. De uurprijs van deze pakketten ligt daarboven. Voor de periode van 16 maart tot 11 mei vergoedt KindeRdam het deel van de kosten die boven de fiscale uurprijs liggen. Voor de periode 11 mei tot 8 juni wordt dit deel van de kosten niet meer vergoed, omdat de kinderopvang dan (gedeeltelijk) weer opengaat.
Mag je kind minder dagen naar de BSO dan hij/zij naar school gaat (dit is afhankelijk van de regeling van school) en zijn dit minder dagen dan afgesproken in het contract? Dan stort KindeRdam op verzoek het verschil tussen het maximum uurtarief en het KindeRdam-uurtarief terug indien er geen andere openstaande posten zijn. Je kunt hiervoor contact openen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Dit geldt niet wanneer je kind niet naar de BSO mag vanwege milde luchtwegklachten zoals hoesten, een snotneus, keelpijn of koorts. Of omdat een huisgenoot verkoudheidsklachten en koorts en/of benauwdheid heeft.

14. Moet ik iets doen om mijn kosten vergoed te krijgen?
De voorwaarde om je recht op kinderopvangtoeslag en teruggave van de eigen bijdrage te behouden is het betalen van je factuur van KindeRdam. Je hoeft niets aan de overheid te vragen of aan ons door te geven.
Het geld dat je ontvangt van de overheid wordt gestort door de Sociale Verzekeringsbank (SVB), op de rekening waarop je de kinderopvangtoeslag ontvangt. Je ontvangt eind juni een bevestiging van de hoogte van dit bedrag en rond 8 juli wordt het geld over de periode vanaf 16 maart in één keer uitbetaald.
KindeRdam zal de tarieven die boven het maximum uurtarief liggen opnieuw berekenen. Wij zullen het bedrag dat je tot 11 mei teveel hebt betaald aan je terugstorten op het rekeningnummer dat bij ons bekend is.

Wanneer moet je wel zelf actie ondernemen?
Je moet wel zelf actie ondernemen wanneer je inkomen hoger is of gedaald is tijdens deze periode van sluiting. In dat geval vragen we je om dit zo snel mogelijk door te geven aan de Belastingdienst via mijntoeslagen.nl. Wanneer je inkomen daalt, krijg je een hoger bedrag aan kinderopvangtoeslag. Deze wijziging kan de Belastingdienst dan bij de volgende uitbetaling van de kinderopvangtoeslag verwerken.
Wanneer er sprake is van een te groot verschil, is er een mogelijkheid tot beroep en bezwaar bij de Belastingdienst Toeslagen.

Ben je het niet eens met de vergoeding? Op de website van de SVB lees je wat je kunt doen.

15. Moet ik mijn automatische incasso stopzetten?
Nee. Als je KindeRdam toestemming hebt gegeven je factuur via een automatische incasso af te schrijven, zet deze dan niet stop bij je bank!  

16. Moet ik mijn factuur betalen ondanks dat ik geen gebruik mag maken van de kinderopvang omdat mijn kind ziek is, of omdat mijn kind gedeeltelijk niet naar de BSO mag?
Het lijkt tegenstrijdig: je kind mag niet (gedeeltelijk) naar de BSO - tenzij je werkzaam bent in een cruciaal beroep - en toch sturen we je een factuur. Het betalen van de factuur is voor de overheid een voorwaarde om recht te behouden op je kinderopvangtoeslag en in aanmerking te komen voor vergoeding van de eigen bijdrage.

Het niet betalen van de factuur betekent dat de Belastingdienst je zal vragen de kinderopvangtoeslag terug te storten. Daarmee verlies je ook je recht op de teruggave van je eigen bijdrage. De overheid compenseert de ouders om ervoor te zorgen dat de kinderopvangsector in staat blijft goede opvang te verzorgen. Bovendien behoud je zo je plek in de kinderopvang, wanneer we weer regulier opengaan.

17. Als ik de kosten moet door blijven betalen wil ik de opvang beëindigen, kan dat?
Als je op een later moment, als alles weer ‘normaal’ is, ook gebruik wilt maken van de opvang, raden wij je aan de opvang nu niet beëindigen. Wij verwachten dat er op dat moment wachtlijsten zullen ontstaan. Ook zal het voor ons misschien niet mogelijk zijn dan de dagen van je keuze te bieden. Wil je toch je contract beëindigen, dan geldt daarvoor een opzegtermijn van 1 maand.

18. Kan ik per direct mijn contract beëindigen zonder opzegtermijn?
Nee. Aangezien ouders geen kosten maken voor de kinderopvang zolang onze opvang is gesloten vanwege de coronamaatregelen, is dat geen aanleiding om de opvang direct stop te zetten. Voor het stopzetten van de kinderopvang geldt daarom de normale opzegtermijn van 1 maand.

19. Ik ben mijn baan verloren, kan ik per direct mijn contract beëindigen, zonder opzegtermijn?
Nee. Aangezien ouders geen kosten maken voor de kinderopvang zolang onze opvang is gesloten vanwege de coronamaatregelen, is dat geen aanleiding om de opvang stop te zetten. Ouders zonder werk hebben nog 3 maanden recht op doorbetaling, om hen in staat te stellen te solliciteren. Voor het stopzetten van de kinderopvang geldt daarom de normale opzegtermijn van 1 maand.

20. Ontvang ik restitutie voor de kosten van de Tussenschoolse opvang?
Omdat de TSO per 16 maart jl. tijdelijk is gestopt, zullen wij het deel vanaf 16 maart op je factuur terugstorten. Je facturen voor april en mei zullen wij crediteren en komen daarmee te vervallen. We zullen de facturering weer starten vanaf 8 juni, wanneer de TSO weer start.

21. Wat gebeurt er met de ingeplande flexibele opvang?
Alle te vroeg ingeleverde opvangdagen (meer dan een maand in de toekomst ingepland) kunnen nog worden geannuleerd. Alles wat niet kan worden geannuleerd, valt onder de steunmaatregelen uren/kosten vanuit de overheid.

22. Mijn kind wordt 4 jaar. Kan mijn kind langer ingeschreven blijven bij de kinderopvang?
Ja. Als je kind later start op de basisschool, kan het nog op de opvang blijven. Het recht op kinderopvangtoeslag stopt pas nadat je kind is gestart op de basisschool.

23. Waarom ontvang ik geen ruiltegoed?
Omdat onze locaties weer (gedeeltelijk) opengaan en wij zorgdragen voor de (24-uurs) noodopvang, is het momenteel niet mogelijk om met alle ouders af te spreken dat zij op een later tijdstip extra uren mogen inplannen. 

24. Mag ik niet-afgenomen opvang later inhalen?
Op 8 juni gaat de BSO weer volledig open. De kinderen kunnen vanaf dan weer op hun normale vertrouwde dagen op de BSO terecht. Daarmee stopt ook de vergoeding die ouders van de overheid ontvangen voor het doorbetalen van de eigen bijdrage voor de kinderopvang. De vergoeding geldt voor de periode van 16 maart tot 8 juni.

25. Mijn kind heeft altijd al chronische verkoudheidsklachten of hooikoorts. Waarom mag mijn kind niet naar de (nood)kinderopvang komen?
Kinderen die één van de volgende klachten hebben: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, verhoging tot 38 graden of van wie een huisgenoot verkoudheidsklachten en koorts (boven 38 graden Celsius) en/of benauwdheid heeft, mogen niet naar de kinderopvang komen.
Ook als het kind tijdens de opvang klachten krijgt, bellen wij de ouder op met de vraag om het kind op te komen halen. Dit geldt ook voor kinderen waarvan één of beide ouders een cruciaal beroep heeft.

Chronische verkoudheidsklachten en hooikoorts
Voor kinderen met chronische verkoudheidsklachten en hooikoorts wordt een uitzondering gemaakt. Als de klachten van een kind met chronische verkoudheidsklachten of hooikoorts niet veranderen, dan mag het kind naar de opvang. Zodra de klachten veranderen of er ontstaan nieuwe klachten, dan blijft het kind thuis tot de nieuwe klachten voorbij zijn. Oftewel: heeft een kind altijd al deze klachten en zijn deze klachten nu niet anders dan voorheen? Dan mag het kind naar de opvang.
Zo nodig beoordeelt de GGD de situatie van het kind. Dit gaat altijd in overleg met ouders, kinderopvang en eventueel de huisarts of behandelend arts. Bij twijfel over de oorzaak van de klachten kan het kind op corona getest worden. Een kind dat nieuwe, milde klachten heeft die langer dan een week aanhouden, kan door een arts worden beoordeeld en eventueel op corona worden getest.

Beoordeling van de klachten
Voor de beoordeling van chronische verkoudheidsklachten kunnen ouders telefonisch contact opnemen met het Jeugdgezondheidszorgteam en een afspraak maken. Voor kinderen tot 4 jaar is dat het consultatiebureau, voor schoolgaande kinderen is dat de jeugdarts die aan de school verbonden is.

Contact GGD en Inspectie Kinderopvang
Voor vragen kun je contact opnemen met:

  • De corona-advieslijn: 085-0782878 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (bereikbaar op werkdagen van 08.30 tot 17.00 en in het weekend van 09.00 tot 17.00).
  • Bij andere inhoudelijke vragen kun je terecht bij team Inspectie Kinderopvang (088-3083460, ma-vr 8.30-17.00). 

26. Ik heb een cruciaal beroep, maar mijn kind is verkouden. Mag ik het dan naar de (24-uurs) noodkinderopvang brengen?
Nee, kinderen die milde luchtwegklachten zoals hoesten, een snotneus, keelpijn of koorts hebben mogen niet naar de (24-uurs) noodkinderopvang gebracht worden, ook niet als één of beide ouders een cruciaal beroep hebben.

27. Ik heb een cruciaal beroep en iemand uit mijn gezin is ziek. Moet ik mijn kind thuishouden?   
Ja, als een huisgenoot of gezinslid verkoudheidsklachten heeft en koorts (boven 38 graden Celsius) en/of benauwdheid, mag het kind niet naar de opvang. 

28. Moeten er aparte voorzorgsmaatregelen voor babys worden genomen?  
Voor baby’s hoeven geen aparte maatregelen te worden genomen.   

29. Wat doen jullie op de locaties en wat kunnen ouders doen om besmetting zo veel mogelijk te voorkomen?  
In de kinderopvang willen we verdere verspreiding van virussen voorkomen. Daarom passen we, nog meer dan normaal, goede hygiënemaatregelen toe en leren wij de kinderen deze gewoonten aan.   Naast de richtlijnen van het RIVM nemen wij de volgende voorzorgsmaatregelen:  

  • Bij onze locaties mogen maximaal 2 ouders tegelijktijdig naar binnen.
  • Bij onze BSO-locaties blijven ouders buiten om de overdracht te doen.
  • Elke groep gaat apart naar binnen en naar buiten.
  • Wij houden 1,5 meter afstand tijdens de tafelmomenten.
  • Voorlopig vinden er bij KindeRdam geen bijeenkomsten plaats.
  • Wij hebben onze medewerkers gevraagd er ook op te letten dat kinderen zich aan de instructies van het RIVM houden
  • Medewerkers checken of er in toiletten papieren doekjes aanwezig zijn als een BSO in een school is gehuisvest.   
  • We zorgen voor een goed binnenklimaat: we ventileren en luchten de leef- en slaapruimten.   
  • Wanneer een medewerker milde luchtwegklachten heeft zoals hoesten, snotneus, keelpijn of koorts, blijft hij/zij thuis.   

30. Wat als mijn kind symptomen van het coronavirus vertoont? 

  • Als je een vermoeden van corona hebt, moet je je kind thuis te houden en direct telefonisch contact opnemen met de eigen huisarts of de lokale GGD. Wij verzoeken je daarna aan de manager van je locatie een terugkoppeling te geven van het advies van de huisarts.   
  • Als medewerkers een vermoeden hebben dat een kind symptomen vertoont, houden zij het kind apart en nemen zij direct contact op met de ouder. De ouder moet het kind komen ophalen en neemt zelf telefonisch contact op met de huisarts of de lokale GGD.   
  • Iedereen heeft een meldingsplicht. Dat betekent dat elke besmetting van het nieuwe coronavirus door de ouder moet worden gemeld bij de GGD of de huisarts.  
  • Zodra is bevestigd dat het inderdaad om het coronavirus gaat, moeten ouders, medewerkers en samenwerkingspartners (schoolbesturen) worden geïnformeerd volgens de instructies van de GGD.   

31. Wat als een medewerker symptomen van het coronavirus vertoont?  
Bij vermoedens van corona bij een medewerker, brengt KindeRdam de GGD op de hoogte. De GGD heeft ons geïnformeerd dat er bij eventuele toekomstige besmettingen, zoals in de beginperiode van de coronacrisis, een brononderzoek plaatsvindt. Als er een medewerker positief getest is, start de GGD het contactenonderzoek. De GGD zal aangeven of het noodzakelijk is om de omgeving van de besmette medewerker in te lichten. KindeRdam volgt de GGD-richtlijnen voor de communicatie rondom deze besmetting.

32. Moet ik mijn kind een mondkapje laten dragen?    
In Nederland wordt alleen voor medisch personeel geadviseerd om mondkapjes te dragen en voor reizigers vanaf 13 jaar in het openbaar vervoer. Kinderen tot en met 12 jaar hoeven geen mondkapje te dragen. Het RIVM gaat er vanuit dat kinderen het coronavirus in veel mindere mate overdragen aan anderen, en ook zelf veel minder snel besmet raken.

33. Wat als kinderen vragen stellen?
Kinderpsycholoog Tischa Neve raadt aan om eerlijk en duidelijk naar kinderen te zijn wanneer ze vragen hebben: "Houd het behapbaar en maak kinderen niet onnodig ongerust. Wees vooral eerlijk. Het aantal kinderen dat besmet is, is tot nu toe laag. In China is dat bijvoorbeeld minder dan 1 procent.  

Jeugdarts Jeanne-Marie Hament raadt aan om het met een vergelijking uit te leggen: "Er zijn veel verschillende virussen, en die hebben allemaal een eigen kleur. Dit nieuwe virus heeft een kleur die we nog niet kennen, maar het lijkt op andere kleuren die wel in Nederland voorkomen. De knappe koppen zorgen dat het virus zich niet snel verspreidt, dus we hoeven ons geen zorgen te maken." Met oudere kinderen kun je er gewoon over praten, zegt Hament. "Het is belangrijk om het nieuws te relativeren, want de meesten die het virus oplopen, herstellen weer. Het is goed als een kind zich dat realiseert."  Leg kinderen wel de maatregelen uit om besmetting te voorkomen. Ze kunnen het beste hun handen wassen met warm water en zeep, hoesten en niezen in de binnenkant van hun elleboog, en papieren zakdoekjes gebruiken.    

Tischa Neve benadrukt dat het ook niet erg is als je niet alle vragen van een kind kunt beantwoorden. "Stel dan voor om samen het antwoord te zoeken, of zeg dat je er later op terugkomt." 


De informatie op onze website en in de faq's is accuraat op de datum van publicatie. We doen er alles aan om onze content zo actueel en bijgewerkt mogelijk te houden. De situatie rondom het coronavirus ontwikkelt zich snel, dus is het mogelijk dat sommige informatie en aanbevelingen alweer gewijzigd zijn sinds publicatie. Voor het laatste advies, ga naar de website van het RIVM. De laatste informatie over de compensatieregeling vind je hier.