For English translationsee below 

Duurzaamheid & Natuur

Bijen zijn heel nuttig voor de natuur zorgen ervoor dat wij groente en fruit kunnen eten. Sterker nog: zo’n 80% van ons eten groeit dankzij de bijen.
Daarom is het belangrijk om bloemen en planten voor bijen te zaaien zodat ze genoeg te eten hebben. Maar wat doen bijen nu precies? Hoe zorgen ze ervoor dat ons groente en fruit kan groeien? Hoeveel soorten bijen zijn er eigenlijk en hoe kun deze herkennen?

Op internet is heel veel informatie speciaal voor kinderen te vinden over (wilde) bijen. Denk aanfoto’s, filmpjes en spelletjes. Kinderen kunnen op de laptop of tablet zelf de informatie lezen en de spelletjes spelen. 

Een leuk voorbeeld is de website Nederland Zoemt. Hier vinden kinderen niet alleen informatie, maar ook leuke buitenactiviteiten, opdrachten om zelf mee aan de slag te gaan, een zoekkaard en poster om bijen te herkennen, kleurplaten en een echte bijen-game.  Bekijk de website: https://www.nederlandzoemt.nl/basisonderwijs/

Ook op de website van Verwonderpaspoort is een digitale bijenwereld gecreëerd. In deze wereld kunnen kinderen zelf digitaal op ontdekkingstocht gaan. Op deze website staat bovendien nog meer Verwonder werelden waar kinderen informatie/filmpjes kunnen vinden en opdrachten kunnen doen aan de hand verschillende thema’s. Leuk en leerzaam voor bijvoorbeeld een regenachtige dag!

Bekijk de website: https://www.verwonderpaspoort.nl/verwonderwereld/



Wist je dat we, door onze zintuigen te gebruiken, het weer kunnen voorspellen?

Door te kijken naar de wolken, de wind, de dauw op het gras en zelfs je haar weet je wat voor weer het gaat worden. En zelfs door te ruiken kun je het weer voorspellen.

Daarnaast kun ook naar het gedrag van dieren zoals vogels, schapen, slakken en muggen kijken. Dieren voelen namelijk wat voor weer het gaat worden en gedragen zich dan anders.

Hoe je met je zintuigen het weer kunt voorspellen lees je op hier op de website van Natuurwijs: https://www.natuurwijs.nl/download-activity/601/1444?download=1
Let op: dit bestand wordt direct gedownload. 

Opdrachten om het weer te voorspellen:

  • Hang een dennenappel op voor het raam: als het droog is gaan de schubben van de dennenappel dicht en als het nat is gaan ze weer open staan.
  • Maak een regenmeter: zet millimeter streepjes op een maatbeker en zet de maatbeker buiten. Zo kun je meten hoeveel regen er valt.
  • Maak een windzak en hang deze op. Door deze windzak weet je hoe hard het waait en uit welke richting de wind komt.

Ga met de kinderen naar buiten en laat ze voorspellen wat voor weer het de komende week zal gaan worden. Schrijf dit op of maak een weerbericht vlog. De week erna kunnen jullie kijken of de weervoorspelling is uitgekomen.

Bron: Natuurwijs, op de website vind je nog veel meer leuke natuuropdrachten voor kinderen. Bekijk de website: https://www.natuurwijs.nl/natuuropdrachten

Onderzoeken & experimenteren

Ja dat kan! Pak een glas mét water en een glas zónder water. Zet het glas met water hoger dan het lege glas, net als op het plaatje. Neem een stuk keukenpapier en hang de uiteinden in beide glazen. Kijk wat er gebeurd. Het wordt nog leuker als je dit doet met gekleurd water en met twee hoge glazen. Je kunt gekleurd water maken door middel van natuurlijke kleurstoffen, bijvoorbeeld sap van bietjes. Nog leuker wordt het als je het met gekleurd water doet en met twee hoge glazen. Je kunt gekleurd water maken van crêpepapier of waterverf. Neem bijvoorbeeld geel en blauw water en hang in elk glas een strook keukenpapier die beide uitkomen in het lege glas, wat gebeurd er?  


Het is weer tijd voor een experiment. Papier wordt nat onder water. Toch is er manier om papier droog te houden in water. Wil je het proberen? Pak dan een emmer met water, een glas en een vel papier. Hoe houd je papier droog?  

  • Maak een prop van het vel papier.  
  • Klem de prop onder in het glas. 
  • Houd het glas op zijn kop en duw het in de emmer onder water. Houd het glas wel recht! 
  • Haal het glas weer boven water en bekijk het vel papier.  

Is het papier droog of nat? Hoe kan dat nou? Waar lucht is, kan geen water komen. De lucht kan niet ontsnappen uit het glas omdat je het glas rechtop hebt gehouden, dus er is geen ruimte in het glas voor het water uit de emmer. Het papier blijft dus ook droog.  


Als je een wolk heel precies en van dichtbij zou kunnen bekijken, zou je allemaal hele kleine waterdruppeltjes zien. In deze proef maak je die kleine waterdruppels zelf, namelijk in een glazen pot!

Wat heb je nodig?

  • Glazen pot, bijvoorbeeld een augurkenpot
  • Glazen bakje dat op de glazen pot past
  • Warm water
  • Koud water
  • IJsblokjes
  • Lucifers

Schenk een laagje koud water in het glazen bakje en voeg daar wat ijsblokjes aan toe.
Vraag een volwassene om een lucifer aan te steken. Houd de brandende lucifer zo lang mogelijk vast vlak boven of in de opening van de pot. En laat de lucifer, als deze bijna is opgebrand, in de pot vallen.
Zet het bakje met koud water boven op de pot. Wat zie je gebeuren?
Haak het bakje van de pot. Wat gebeurt er nu?

Zie ook: https://www.nemosciencemuseum.nl/nl/ontdek/doe-het-zelf/maak-zelf-een-wolk/


We gaan een proefje doen met iets wat we allemaal in huis hebben. Pak een bord, water, zeep en peper. Pak een diep bord en vul deze met water. Strooi peper in het water, totdat de oppervlakte van het water geheel bedekt is. Jij gaat zo je handen inzepen en daarna een vinger in het bord water stoppen.

Beantwoord de volgende vragen:

  1. VOORDAT JE HET EXPERIMENT UITVOERT: Wat gaat er gebeuren volgens jou? (schrijf dit voor jezelf op)
  2. Je hebt het experiment uitgevoerd. Wat gebeurde er?
  3. Hoe denk je dat dit kan? (schrijf dit voor jezelf op)

Ga samen in gesprek over de antwoorden, gebruik indien nodig de onderstaande uitleg.

Antwoorden:

  1. Alle antwoorden zijn goed. Jij hebt opgeschreven wat jij dacht dat er zou gebeuren.
  2. De peper bewoog heel snel van je vinger vandaan en naar de rand van het bord toe.
  3. Alle antwoorden zijn goed. Jij hebt opgeschreven hoe jij denkt dat dit kan.

Uitleg:
Water bestaat uit kleine deeltjes (moleculen) die aan elkaar trekken. Hierdoor heeft water aan het oppervlak een sterk laagje. Dit noem je de oppervlaktespanning. Als je je vinger met zeep in het water houdt dan verbreek je daar de oppervlaktespanning. De peper op het water beweegt hierdoor naar de rand van het bord.

 

Bewegen binnenshuis

Omdat het bijna Pasen is houden we een eierrace! Wie kan het snelst van de ene kant naar de andere kant van de kamer lopen met een ei (of pingpongbal) op een lepel? Kook het ei wel eerst, anders wordt het een kliederboel. Als je het moeilijker wilt maken houd je de lepel in je mond. Is de race afgelopen? Dan kun je het eitje pellen en je broodje ermee beleggen.  


 Even een moment van bewegen. Met een bol wol gaan we aan de slag. We gaan in de huiskamer een spinnenweb maken, een héle grote. Dit kan overigens ook met schilderstape. Overal lopen draden van wol/tape; van de stoelpoot naar de lamp, van de lamp naar de tafel, van de tafel naar het raam. Nu moet je van de ene kant van de kamer naar de andere kant van de kamer zónder de dragen aan te raken! Dit betekent dat je moet kruipen, over een draad heen moet stappen, omdraaien en meteen weer bukken… SUCCES! 

P.s. vertel de kinderen dat achteraf samen opruimen ook bij de activiteit hoort, anders heb je als ouders nog een klusje te klaren…. 


Ook thuis kun je sporten! Vraag aan papa en mama of de salontafel een beetje aan de kant mag, want voor deze activiteit heb je wat ruimte nodig. We gaan namelijk basketballen. Zet een lege wasmand in de kamer, dit is jullie basketbalring. Heb je geen bal bij de hand? Maak dan een bal van een opgerolde en in elkaar gevouwen sokken. Heb je een broer of zus die mee wil doen? Dan spelen jullie tegen elkaar. Wie scoort de meeste punten? Wil je alleen spelen? Probeer dan telkens de bal in de mand te gooien. Lukt dit? Doe dan een stapje naar achteren. En nog een. En nog een. Vanaf hoe ver kun jij nog raak gooien?  


Hoe vaak kunnen jullie met een ballon overslaan zonder dat deze op de grond valt? Lukt het ook als je het maar met één hand mag doen of als je op één been staat? 
Even wat afwisseling door lekker te bewegen. Het vraagt wel samenwerking en afstemming op elkaar! 

Creatief bezig zijn

Wist je dat je van wc-rollenkeukenrollenkartonnen borden en ander karton een prachtige knikkerbaan kunt maken? Dat gaan we proberen! We gaan beginnen met het verzamelen van de knutselspullen. We hebben karton nodig, lijm, plakband en misschien wil je knikkerbaan versieren met verf, stickers of gekleurd papier. Het is belangrijk dat je er goed over nadenkt hoe de knikker gaat rollen. De knikker rolt altijd naar beneden en niet omhoog, dus zorg ervoor dat de banen van knikker naar beneden lopen. Op het plaatje zie je een voorbeeld. Als de baan af is leg je aan bovenkant een knikker in de baan en hopelijk rolt de knikker helemaal naar beneden. Misschien lukt het niet meteen en moet je nog iets veranderen. Dat geeft niets, dan proberen je het gewoon nog een keer! 


Misschien heb je afgelopen weken wat vaker dan voorheen een wandeling in de natuur gemaakt. Omdat we zoveel mogelijk afstand moeten houden van anderen is het fijn om een rustig plekje in de natuur te zoeken om zo toch even een frisse neus te kunnen halen. Tijdens zo’n wandeling kun je prachtige natuurfoto’s maken. In de volgende twee filmpjes die speciaal gemaakt zijn voor KindeRdam wordt uitgelegd hoe je dit kunt doen.

Deel 1:

Deel 2:

Heb je een mooie foto gemaakt? Stuur deze dan op! In het filmpje wordt verteld waar je jouw drie mooiste foto’s naartoe kunt sturen.

 


Neem een lege pot (een mandje of bakje kan natuurlijk ook) en bedenk allemaal tussen de 10 en 20 vragen of stellingen. Schrijf elke vraag/stelling op een apart briefje en stop deze in de pot. Elke dag kun je een paar briefjes uit de pot halen en hierover samen kletsen.  

Hier alvast wat vragen ter inspiratie: 

  • Waar zou je naartoe gaan als je in een tijdmachine kon stappen?
  • Wanneer heb je voor het laatste echt iemand geholpen en wat deed je dan?
  • Welke superkracht zou je willen hebben en wat zou je ermee doen?
  • Wat voor dier zou je willen zijn en waarom?
  • Je bent voor een dag fotograaf, waar zou jij foto’s van maken en waarom?
  • Wat gaat er over 100 jaar nog meer automatisch in huis?
  • Ga je liever met een camper of met een boot op vakantie? Waarom?
  • Ben je liever populair of ben je liever slim?


Welke gebouwen hebben we nodig? Waar lopen de wegen? Samenwerken, plannen, uitvoeren. Waar staan de speelplekken? Door kinderen zelf een stad te laten ontwerpen en vervolgens te laten tekenen of knutselen ontdekken ze zelf wat er allemaal aanwezig en nodig is in een stad. 

Het is het leukste als de ontworpen stad gebouwd wordt op een plek waar deze (even) mag blijven staan, zo kunnen kinderen er steeds verder aan werken. Je kan kinderen helpen door ze vragen te stellen: Wat is de naam van jullie stad? Hoe heten de straten? Is er ook een zwembad? Waar staat de school? Hebben wij hier ook een huis?

Tip: laat de kinderen foto’s maken van de vorderingen. Kinderen vinden het erg leuk samen terug te kijken wat ze allemaal ontworpen hebben.

Fantasiespel

Vraag of je vader, moeder, broer of zus mee willen doen. Want voor deze activiteit is samenwerking nodig. Luister goed naar elkaar en volg de instructies zo nauwkeurig mogelijk op, anders lukt de foto niet.  

Voor deze activiteit heb je een digitale fotocamera of een telefoon met camera nodig. Vraag de ander om aan de andere kant van de kamer te gaan staan en net te doen alsof er iets groots en zwaars op hem drukt. Houd je eigen hand vlak voor de camera zodat het op de foto net lijkt alsof een reuzehand jouw broer bijna plet. Laat je zus op je hand zitten, klem je vader vast tussen twee vingers en laat je moeder op je schouder zitten. Kun je nog meer poses verzinnen? 


Als jij niet naar de dierentuin kunt gaan, haal je de dierentuin gewoon naar huis! Door middel van ‘augmented reality’ kun je allerlei dieren projecteren in jouw eigen woonkamer. Hoe gaaf is het om opeens een leeuw of slang in de kamer te hebben? Hoe doe je dat dan? Vraag of je de smartphone of tablet van je vader of moeder even mag lenen. Op Google typ je een dierennaam in, bijvoorbeeld ‘panda’. Als je een klein stukje naar beneden scrolt zie je staan ‘Bekijk een levensgrote reuzenpanda van dichtbij’. Klik op ‘Weergeven in 3D’ en plaats de virtuele reuzenpanda in jouw kamer. Tip: zet jezelf erbij door de camera te draaien en maak een selfie met het wilde dier.

Niet alle dierennamen hebben deze functie, maar hieronder een lijst met de dierennamen waar dit wél mee kan. 

Paard 

Haai  

Hert 

Schildpad 

Bruine beer 

Rottweiler 

Luipaard 

Alligator 

Eend 

Koningspython 

Mopshond 

Labrador 

Geit  

Wasbeer 

Tijger 

Leeuw 

Kat 

Egel 

Octopus 

Ara 

Wolf 

Adelaar 

Pinguïn 

Shetland pony 

 

Spelletjes

Laat kinderen zelf een memorie spel maken! Ze tekenen 10 setjes van twee voorwerpen. Het kan alles zijn wat de kinderen zelf willen, maar hieronder voorbeelden van voorwerpen:

  • 2 appels
  • 2 bananen
  • 2 voetballen
  • 2 tennisrackets
  • 2 uien
  • 2 flessen water
  • 2 citroenen
  • 2 fietsen
  • 2 schoenen
  • 2 brillen

Laat de kinderen elk plaatje uitknippen en ondersteboven door elkaar heen op tafel leggen.

Spelregels:

  • Alle plaatjes worden naar onder gelegd.
  • Door elkaar heen.
  • De jongste mag beginnen: draai twee kaartjes om.
  • Zijn het dezelfde? Gefeliciteerd, je mag nog een keer!
  • Zijn het niet dezelfde? Onthoud waar welk plaatje ligt, zodat je zo snel mogelijk paren kunt maken.
  • Wie aan het eind van het spel de meeste kaartjes heeft is de winnaar!

Maak je eigen woordzoeker. Begin met het maken van een veld met hokjes op papier met een liniaal of pak een vel met ruitjespapier. Verzin een heleboel woorden die je in je woordzoeker wilt verstoppen. Het helpt als je een thema voor je woorden kiest, bijvoorbeeld Corona-virus met woorden als: ziek, hoesten, handen wassen, stom, leuk, thuis, huiswerk, spelletjes, binnen, FaceTime, enzovoorts.  
Vul deze woorden vervolgens in op je veld met de hokjes. De overgebleven vakjes vul je op met willekeurige letters.  
Geef de woordzoeker aan je vader, moeder, broer of zus. Of maak er een foto van en stuur hem naar je vrienden. Kunnen ze alle woorden vinden? 

Wil je zelf ook een woordzoeker maken? Op de laatste pagina van deze brief vind je er één.


Kinderen kunnen lekker fysiek aan de slag met lakens, doeken, knijpers en touw. Laat de kinderen een tafel, de stoelen of hun bed gebruiken als basis van de hut. Dit vergt ruimtelijk inzicht, samenwerking en creativiteit. En als de hut eenmaal staat dan kan deze prima fungeren als spannende plek om samen te spelen, te lunchen of om in voorgelezen te worden! Het mooiste is het als de hut nog even mag blijven staan, vaak zijn kinderen nog niet uitgespeeld en hebben ze vandaag alweer nieuwe plannen voor de hut voor de volgende dag!

>> Terug naar thuisactiviteiten

 

English translation

Home activities for older children

Sustainability & Nature

Bees are very useful for nature and ensure that we can eat fruit and vegetables. In fact, about 80% of our food grows thanks to the bees.
That is why it is important to sow flower seeds and plants for bees so that they have enough to eat. But what exactly do bees do? How do they ensure that our fruit and vegetables can grow? How many types of bees are there and how can they be recognized?
There is a lot of information about (wild) bees for children on the internet. Such as photos, videos and games. Children can read the information and play the games on their laptop or tablet.

A nice example is the website ‘Nederland Zoemt’. On this website children can find not only information, but also fun outdoor activities, assignments to get started, a search card and poster to recognize bees, coloring pictures and a real bee game. Check out the website: https://www.nederlandzoemt.nl/basisonderwijs/

A digital bee world has been created on the ‘Verwonderpaspoort’ website. In this digital world, children can go on a digital discovery. On the website are also more digital worlds where children can find information, videos and do assignments based on different themes. It’s fun and educational for a rainy day! Check out the website: https://www.verwonderpaspoort.nl/verwonderwereld/


Did you know that by using our senses we can predict the weather? By looking at the clouds, the wind, the dew on the grass and even your hair you can find out what the weather will be like. And even by smelling, you can predict the weather. You can also look at the behavior of animals such as birds, sheep, snails and mosquitoes. Animals feel what the weather will be like and then behave differently.

You can read how you can predict the weather with your senses on the Natuurwijs website: https://www.natuurwijs.nl/download-activity/601/1444?download=1
Please note: this file will be downloaded immediately.

Exercises to forecast the weather:

  • Hang a pinecone in front of the window: when it is dry, the scales of the pinecone close and when it is wet they open again.
  • Make a rainmeter: put millimeter marks on a measuring cup and put the measuring cup outside. This way you can measure how much rain falls.
  • Make and hang a windsock. Thanks to this windsock you know how hard the wind is blowing and from which direction the wind blows.

Take the kids outside and let them predict what the weather will be like in the next week. Write this down or make a weather forecast vlog. The following week you can check if the weather forecast has come true.

Source: Natuurwijs, on the website you will find many more fun nature exercises for children. Check out the website: https://www.natuurwijs.nl/natuuropdrachten

Experimentation

Yes it can! Want to try it? Get two glasses, fill one with water and leave one empty. Put the glass full of water a little higher than the empty glass, as is shown on the picture. Take a narrow piece of a paper towel and hang one end in the glass filled with water and the other end in the empty glass and see what happens! This is even more fun if you use two glasses filled with water and ad some colour to the water. You can use lemonade of fruit juice.  


It's time for an experiment again. Paper gets wet in water. Still, there is a way to keep paper dry in water. Want to try? Grab a bucket or large bowl of water, a glass and a sheet of paper. How do you keep the paper dry? 

  • Make a wad of the sheet of paper. 
  • Clamp the wad at the bottom of the glass. 
  • Turn the glass upside down and push it under water. Keep the glass straight! 
  • Pull the glass out of the water without tipping it and look at the sheet of paper. 

Is the paper dry or wet? How is that possible? Where there is air, no water can get in the glassBecause you kept the glass upright the air could not escape from the glass, so there is no space in the glass for the water. Therefore the paper therefore remains dry. 


If you could look at a cloud very precisely and closely, you would see all very small water droplets. In this experiment you make those small water drops yourself, namely in a glass jar! 

What do you need? 

  • Glass jar, for example a pickle jar 
  • Glass tray that fits on the glass jar 
  • Hot water 
  • Cold water 
  • Ice cubes 
  • Matches 

Pour a layer of warm water into the glass jar. 
Pour a layer of cold water into the glass container and add some ice cubes. 
Ask an adult to light a match. Hold the lit match just above or in the opening of the jar for as long as possible. And when the match is nearly burned out, drop it into the jar. 
Place the container with cold water on top of the pot. What do you see happening? 

Unhook the container from the pot. What happens now? 

Also see: https://www.nemosciencemuseum.nl/nl/ontdek/doe-het-zelf/maak-zelf-een-wolk/ 


We are going to do an experiment with ingredients that are already present at home. Get a bowl and fill it with water. Sprinkle pepper in the water until the surface of the water is covered in pepper. 
You are going soap your hands and then, without rinsing your hand, gently put a finger in the water. 

Answer the next questions: 

  1. BEFORE THE EXPERIMENT IS CONDUNCTED: what do you think is going to happen? (write this down) 
  2. You have conducted the experiment. How do you think this is possible? 
  3. How do you explain what happened? (write this down) 

Have a discussion about the experiment and use the following explanation if necessary. 

Answers: 

  1. All answers are correct. You wrote down what you thought would happen. 
  2. The pepper quickly moved away from your finger towards the sides of the bowl. 
  3. All answers are correct. You wrote down how you thought this is possible. 

Explanation:  
Water consists of very small particles (molecules) that pull at each other. Therefor water has a strong layer at the surface. This is called surface tension. If you put your finger, covered in soap, in the water you break the surface tension. The pepper on the surface then moves towards the sides of the bowl. 

  

Active play indoors 

Because it is almost Easter, it is an outstanding moment to have an egg race! Who is the quickest to cross the room with an egg on a spoon? Boil the egg first to avoid a mess or use a ping pong ball. If this challenge is to easy try it again butt this time use your mouth to hold the spoon with the egg and instead of a hand! When the race is finished you can always peal the egg and eat it with some bread. 


Time for some exercise! Take some wool or white tape (painters often use) and make a giant cobweb throughout the room. Have the wool/tape go over and through chairs and tables. Now everyone has to try and get from one end of the room to the other without touching the wool/tape! This means crawling underneath, stepping over, twisting and turning and ducking underneath…. Good luck! 

P.s. tell the children in advance that tiding up together afterwards is part of the activity. Otherwise the parents will be left with quite a mess… 


You can also exercise at home! Ask mom and dad to create some room, because for this activity you will need some space. We are going to play basketball. Put an empty laundry basket in the room, this is your basketball hoop. Don't have a ball? Then make a ball out of rolled up socks. Do you have a sibling who wants to participate? Then you can play against each other. Who will score the most points? Do you want to play alone? Then try to throw the ball into the basket. How many points can you score ? Then take a step back. And another one. And another one. How far can stand from the basket and still score?  



How many times can you hit a balloon back and forth? Can you also do it with one hand or standing on one leg? 
Good for relaxing and getting some exercise. It does challenge children to work together! 

Arts and crafts

Did you know that you can make a beautiful marble track from toilet rolls, kitchen rolls, cardboard plates or other cardboard? Start by collecting the craft supplies. You need cardboard, glue, tape and you may want to decorate the marble track with paint, stickers or colored paper. It is important that you think carefully about how the marble will roll. The marble always rolls downwards and not upwards, so make sure that the marble's tracks run downwards. You can see an example in the picture below. When the track is finished, place a marble in the track at the top and hopefully the marble will roll all the way down. Maybe it doesn't work immediately and you have to change something. That doesn't matter, just try again! 


Perhaps you have taken a walk in nature a little more often than before to get a breath of fresh air. During such walks you can take beautiful photos of nature around you. The following two videos that have been specially made for KindeRdam explain how to do this. The videos are only available in Dutch unfortunately, but the children will definitely be able to understand them.   

Part 1: 

Part 2:

Did you take a nice picture? Then send it to us! The video tells you where you can send your three most beautiful photos. 


Take an empty jar, basket or box. Each write down between 10-20 questions or statements, each one on a separate peace of paper. Put all the pieces of paper in the jar. You can take several pieces of paper out the jar a day to talk about with each other. 

Here some questions for inspiration: 

  • Where would you go if you could travel a time-machine? 
  • When was the last time you really helped someone? Wat did you do? 
  • What superpower would you want and what would you use it for? 
  • What animal would you like to be? Why this animal? 
  • You are a photographer for a day. What would you take pictures of? Why? 
  • What do you think will also be automated in and around the house in a 100 years’ time? 
  • Would you rather go on holiday in a camper or by boat? Why? 
  • Would you rather be popular of intelligent? 


What buildings do we need? Where do the roads lead? Where are the play areas? Children work together, plan and develop their own city. Let children design and draw their city of build their city using cardboard they discover the layout of a living environment. 

Children love it if their city may stand (for a while), this will encourage them to continue developing and building.You can help children by asking questions as: What is your city called? What names have you given the streets? Is there a swimming pool? Where is the school? Do we have a house in your city? 

Tip: let the children take pictures of the development process of their city. They like to reflect on all they have been doing. 

Pretend play

Ask your mother, father, brother or sister to assist you, collaboration is required! Listen carefully to the given instructions only then will the photo be a success. 

For this activity a digital photo camera of or mobile phone with a camera is needed. Ask the other person to stand at the other end of the room and to pretend that he/she is carrying something really heavy. The person holding the camera holds one hand slightly in front of the lens as if their giant hand is nearly squashing the other person. Or try and let your sister sit on your hand, squeeze your father between two fingers or let your mother sit on your shoulder. Can you think of more possibilities? 


If you can not go to the zoo, invite the animals at home! You can project all kinds of wild animals in and around the house through ‘augmented reality’. Imagine a large snake or a lion in the living room!  

You can do this by using a smartphone or a tablet (with permission of the parents of course).  

Open Google and type in ‘panda’ for example. Scroll down to you see ‘Meet a life-size giant panda up close.’ And click on ‘View in 3D’. The virtual giant Panda will appear in the room you are in! Tip: put yourself in the picture by turning the camera and take a selfie with the wild animal. 

This is not possible for all animals, but you can also try these:  

Horse  

Shark 

Deer  

Turtle 

Brown Bear  

Rottweiler  

Leopard  

Alligator  

Duck  

King Python  

Pug 

Labrador  

Goat 

Raccoon 

Tiger  

Lion 

Cat  

Hedgehog 

Octopus  

Macaw 

Wolf  

Eagle 

Pinguïn  

Shetland Pony  

Games

Let children create their own Memory-game by letting them draw 10 sets of two objects. They can draw anything they want, but here are some examples:  

  • 2 apples
  • 2 bananas
  • 2 footballs
  • 2 tennis rackets
  • 2 onions
  • 2 bottles of water
  • 2 lemons
  • 2 shoes
  • 2 pairs of glasses
  • 2 tables

Let the children cut out each picture and place upside down shuffled on the table. 

Game rules: 

  • All pictures are placed upside down.
  • Shuffle the pictures.
  • The youngest player starts first: turn around two pictures.
  • Are the two pictures the same? Congratulations, you can turn around two more pictures.
  • Are the pictures not the same? Remember where which picture is laying in order to pair two pictures the next turn.
  • The winner is the player that end up with the most pictures!

Make your own word finder. Start drawing a large square consisting of smaller squares on a sheet of paper with a ruler. Come up with a lot of words that you want to hide in your word finder. It helps if you choose a theme for your words, for example Corona virus with words like: sick, coughing, washing hands, annoying, fun, at home, homework, games, inside, FaceTime, and so on. 

Then enter these words in your field with the boxes. Fill the remaining empty boxes with random letters. Give the word finder to your father, mother, brother or sister. Or take a picture and send it to your friends. Can they find all the words? Do you want to do a word finder yourself? You will find one on the last page of this letter. 


A nice physical activity for children is building a hut using sheets, cloths, rope and pegs. Let the children use a table or some chairs to build the hut around. Children are challenged to work together, use their sense of spacial awareness and creativity. And when the hut has been built it can act as an exciting place to play, have lunch or read books! Children love it if the hut is aloud to stay standing for some while. Often they are not done playing and new possibilities arise the next day! 

 

>> Back to home activities