For English translationsee below 

Duurzaamheid & natuur

Wat kun je allemaal vinden in de tuin, de straat en in het park? En hoe voelen en ruiken natuurlijke materialen? Vooral voor jongere kinderen is het leuk om de natuur te leren kennen door te kijken, voelen en ruiken. Ga er dus samen met je kinderen op uit om schatten uit de natuur te vinden!

Denk aan bloemen, planten, blaadjes, takjes, steentjes, gras en dieren. Losse dingen kunnen jullie meenemen naar huis. Ga wel voorzichtig om met de natuur en pluk niet onnodig bloemen of blaadjes van planten en bomen. Je kunt bijvoorbeeld ook foto’s of een tekening maken van de dingen die jullie tegenkomen. Tijdens jullie ontdekkingstocht kun je kinderen ook laten ruiken aan verschillende soorten bloemen, grassen, zand en aarde. Want de natuur heeft zo z’n eigen geuren. 

Ga vervolgens thuis aan de slag met de foto’s en tekeningen die jullie gemaakt hebben en de materialen die jullie gevonden hebben.

  • Maak een natuurtafel

Leg de materialen die jullie gevonden hebben op een tafel. Via bijvoorbeeld een tablet kun je ook de foto’s die jullie gemaakt hebben erbij zetten. Praat met de kinderen over de voorwerpen en waar de voorwerpen vandaan komen.

  • Maak een voeldoos

Stop de dingen die jullie gevonden hebben in een doos, bijvoorbeeld een schoenendoos. Doe er ook afval bij zoals snoeppapiertjes en lege verpakkingen. Plak de doos dicht en maak aan twee zijkanten een gat in de doos zodat kinderen hun handen in de doos kunnen steken.

Laat kinderen de voorwerpen in de doos voelen en vraag hoe het aanvoelt. Is het ruw, glad, koud of warm? Ze hoeven (nog) niet te raden wat voor voorwerp ze voelen. Haal daarna de deksel eraf en laat kinderen de voorwerpen bekijken en voelen. Nu mogen ze vertellen wat voor voorwerpen er in de doos zitten.

 


Afval ontdekken? Ja, ook als het gaat om afval is er heel veel te ontdekken en te leren. Het is belangrijk om kinderen op een leuke manier en al op jonge leeftijd kennis te laten maken met afval, afval opruimen en afval scheiden. Want jong geleerd, is oud gedaan!

Maak er een spel van en betrek kinderen op een speelse manier bij het gescheiden weggooien van afval.

Verzamel eerst afval in huis zoals papier, glas en plastic of afval uit de tuin zoals bladeren en takjes.

Ga daarna samen met je kinderen naar afvalbakken in de buurt. In elke buurt zijn wel afvalbakken te vinden voor glas, papier, plastic en groent-, fruit-, en tuinafval (GFT). Neem het afval dat jullie verzameld hebben mee en laat kinderen dit zelf in de afvalbak gooien. Opgeruimd staat netjes!

 

Onderzoeken & Experimenteren

Veren, kleurrijke en geurige bloemen en grassprietjes zijn voor jonge kinderen heel interessant en geschikt om de tastzin te prikkelen. Leg de materialen in een schaal of mand. De kinderen zullen zich er vanzelf toe aangetrokken voelen. Kijk wat er gebeurt, speel mee of draag nieuwe mogelijkheden aan wanneer je merkt dat jouw kind het spannend vindt om de materialen aan te raken. Probeer eens tegen het veertje te blazen of het zacht langs zijn of haar hand te strijken. Waar reageert jouw kind het meest op? 


Voor de allerkleinsten valt er van alles te ontdekken aan de bloembollen. Zoek een rustig plaatsje op, bijvoorbeeld aan tafel of op een kleed op de grond. Bekijk de bloembol samen en benoem wat je ziet. De kinderen mogen de bloembol pakken en verkennen met hun zintuigen. Hoe voelen ze aan? Hoe ruiken ze? Laat zien dat de bolletjes ook kunnen rollen. Wat hoor je dan? En wat zie je als je de bollen afpelt? Bijzondere ervaringen in overvloed! 

Samen ontspannen

Tussen het werken, verzorgen en huishouden door is het voor zowel jou als jouw baby fijn tijd om ‘quality-time’ samen te hebben. Neem eens uitgebreid de tijd voor een ontspannen spa-behandeling voor je baby. Doe hem of haar uitgebreid in bad, zing liedjes voor je baby, “klets” met elkaar door de geluidjes van je baby na te doen, masseer de armen en benen en smeer daarna aandachtig je baby in met voor baby’s geschikte zachte huidolie. Geniet van dit momentje samen en de extra tijd die je met je baby door kunt brengen.

Bewegen binnenshuis

Even bewegen! Teken een aantal haasjes op verschillende kleuren papier. Knip ze uit en plak ze op de grond. Roep een kleur en jouw kind mag als een haasje naar de haas van de bijbehorende kleur springen. Bij oudere kinderen kun je ervoor kiezen om de eerste letter van de kleur te noemen. Bijvoorbeeld 'Spring naar het haasje met de kleur die begint met de letter R'. Rood! En jouw zoon of dochter springt naar het rode haasje. Vind jouw kindje het herkennen van de kleuren nog lastig? Laat hem of haar dan lekker rond springen tussen de haasjes en benoem ondertussen samen de kleuren.  


We doen net alsof de hele woonkamer in water is veranderd. Je mag niet op de vloer gaan staan, want dan worden je voeten nat. In de woonkamer liggen allemaal vellen papier (of bladzijdes van oude kranten). Dit zijn eilanden. Hier kun je op staan. Door van eiland naar eiland te stappen, kom je aan de overkant van de kamer. De eilanden liggen niet even ver uit elkaar. Dus je moet telkens opnieuw inschatten hoe groot de stap is die moet nemen. En je evenwicht houden valt ook niet altijd mee. Pas op dat je niet in het water valt!
Plak de vellen papier vast om uitglijden te voorkomen.


Met baby’s kun je een eenvoudig kiekeboe-spel spelen. Je houdt je handen voor je ogen en roept de naam van je baby. Haal je handen weg en zeg “Kiekeboe”. 

Met je dreumes kies je iets uit om te verstoppen, bijvoorbeeld een knuffel. Verstop de knuffel terwijl je dreumes het ziet! Ga samen op zoek!

Je kan het spel nog iets moeilijker maken door je zoon of dochter zichzelf te laten verstoppen. Een leuke manier om geheugen te testen, kinderen gaan zich beseffen dat objecten die je niet ziet er toch kunnen zijn. Peuters krijgen hier vaak geen genoeg van. 

Bewegen buitenshuis

Je kan kinderen mooi uitdagen met een simpel parcours. Door buiten wat takken neer te leggen waar kinderen omheen en overheen moeten rennen, een stoel waar ze onderdoor en overheen moeten klimmen en tot slot een laken waar ze onderdoor moeten tijgeren is vrij gemakkelijk een uitdagende activiteit ontstaan. In dit seizoen is warme kleding wel belangrijk, maar het is voor kinderen nog steeds heerlijk om buiten te zijn!

Deze activiteit kan natuurlijk ook binnen, daar zijn ook voldoende materialen waarop en –onder geklommen kan worden. Kinderen ervaren wat hun lijf al wel en niet kan en wat ze leuk, spannend en misschien ook wel eng vinden. En ook niet onbelangrijk, het is een leuke manier om even de energie kwijt te kunnen!

Creatief bezig zijn

De activiteit is leuk voor kinderen van elke leeftijd. Spuit een beetje scheerschuim voor je kind op (een gladde) tafel, op een ruit of spiegel of in de badkuip. Dreumesen vinden het vaak heerlijk om nieuwe materialen en texturen te ontdekken en zullen het scheerschuim uitgebreid onderzoeken. Peuters kunnen allerlei figuren in het scheerschuim tekenen. 
Deze activiteit is nog niet geschikt voor kinderen die veel met hun mond ontdekken! 


Als het buiten (nog) niet sneeuwt kunnen we altijd zelf sneeuw maken!

Teken een wolk uit en laat je peuter zelf knippen. Scheur daarna samen wit papier en maak er kleine propjes van. Plak ze op een lange strook plakband en deze strook sneeuwvlokjes plak je vast aan de wolk. Je kind mag zelf bepalen hoeveel stroken en dus hoeveel sneeuw valt!

Wat heb je nodig?

  • Plakband
  • Wit papier
  • Schaar
  • (Blauw) papier voor de wolk



Maak samen een ketting van pasta.
Samen kun je ook de pasta nog kleuren of verven.
Rijg de pasta één voor één aan het touw.
Als hij klaar is, kan je de ketting omdoen.

Die is mooi geworden!


Ervaar samen met jouw kind welke geluiden en bewegingen verschillende dieren maken. Neem een vierkant doosje of knip en plak een doosje uit een stuk karton of dik papier. Teken of plak op de zijkanten een plaatje van een dier. Zo maak je jullie eigen dieren-dieren-dobbelsteen Laat je zoon of dochter met de dobbelsteen rollen en doe samen het dier na waarop de dobbelsteen gevallen is. Denk aan springen als een kikker, rennen als een aap, lopen als een paard, kwispel als een hond, vlieg als een papegaai, stamp als een olifant. Vergeet ook niet de bijbehorende geluiden te maken 😊


Laat de kinderen de familie tekenen. Wellicht missen kinderen hun familie, en andersom natuurlijk ook. Sta hierbij stil door een familieportret te maken. Doe zelf ook mee, dat vinden de kinderen gezellig. 

Naar aanleiding van de tekening kan je elkaar bevragen: 

  • Waar ben jij?
  • Wie heb je getekend? 
  • Wie horen er nog meer bij onze familie? 
  • Wat mis je het meeste aan de familie? 

Als de kinderen het willen kan de tekening gedeeld worden met de familie door een foto te maken en door te sturen of door de tekening naar bijvoorbeeld oma en opa per post op te sturen! 


In huis zijn vele voorwerpen te vinden die aan hun omtrek herkend kunnen worden. Kinderen vinden het leuk om op zoek gaan naar voorwerpen met verschillende vormen. Je kan de voorwerpen omtrekken en er een grote puzzel van maken.

Fantasiespel

 Hoe kun je toch in de achtbaan terwijl alle pretparken gesloten zijn? Nou zo! Voor deze activiteit heb je een moeder of vader met sterke armen, een grote mand een tv, computer of tablet met internetaansluiting nodig. 

Zet op YouTube een filmpje van een ritje in een achtbaan aan. Jouw kind kan plaatsnemen in de mand en daar gaan we! Beweeg de mand mee met de bewegingen van de achtbaan. Zo wordt het een echte 3D ervaring! 

Spelletjes

Kies samen met je peuter wat plastic speelgoed uit. Het speelgoed kan niet te groot zijn en moet makkelijk in een plastic bakje passen. Leg al het speelgoed in het bakje, vul het bakje met water en zet het in de vriezer. Als het ijs helemaal bevroren is, kan je peuter aan de slag. Wat kunnen we gebruiken om het ijs te laten smelten? Misschien kunnen jullie er een beetje warm water overheen gieten. Met een klein hamertje kan je kindje proberen om het ijs weg te tikken. Maar wees wel voorzichtig, pas op je vingers. 


Jonge kinderen kunnen snel met speelgoed gooien. Hier zit je als ouders niet altijd op te wachten. Kinderen vinden het heel interessant om te ontdekken wat het effect is van hun handeling. Daarom gaan we vandaag bekers omgooien! Maak een stapel van plastic of papieren bekers op een verhoging. Gooi met sokkenballen of een zachte bal de bekers om. Als het makkelijk gaat, laat je je kleuter meer afstand nemen of met de andere hand gooien. Lukt het om alle bekers om te gooien?  


Als je een hele dag thuis bent hoor je veel verschillende geluiden. Hoe klinkt het stromen van water onder de douch? Hoe klink het water wat kookt in de waterkoker? Hoe klinkt het typen op de laptop als papa of mama thuis aan het werk is? Hoe klinkt de deurbel? Alles maakt een ander geluid. Neem allemaal verschillende geluiden op en laat deze geluiden aan je kind horen. Herkent hij of zij het geluid? Loop er dan samen naartoe en vergelijk de geluiden met elkaar.


Graai graai, wat vind ik daar?  
Baby’s en dreumesen vinden het heerlijk om met hun handen in manden of emmers te graaien. Vul manden of emmers met kurken of wc rollen of doekjes. Spullen die anders aanvoelen aan hun handen. Dreumesen kunnen ook het materiaal van de ene mand in de andere mand of fles of emmer verplaatsen en weer terug, dat vinden ze erg leuk!  

Wat heb je nodig? 

  • Kosteloos veilig materiaal zoals kurken, doekjes, wc rollen, ballen  
  • Lege mandjes, emmers, flessen  


Sta versteld van hoeveel peuters onthouden!  
Ben je de kerstspullen aan het opruimen? Wacht! Je kan er nog een leuk spel doen met je peuter. Begin met vier dingen onder een doek of deken te leggen, vraag je peuter zijn ogen dicht te doen, en haal één object weg. Haal de doek of deken weg en vraag aan je peuter wat er weg is. Je kan het uitbreiden of wisselen van objecten, vraag aan je peuter welke spullen hij graag onder de doek wil leggen.  

Wat heb je nodig? 

  • Een grote doek of deken  
  • Willekeurige objecten uit je huis, als je aan het opruimen bent kunnen de kerstslingers en kerstballen meedoen. 


Gebruik lege kartonnen dozen (van de eieren, hagelslag, schoenen, etc.) om met kinderen te knutselen. Laat ze op de dozen tekenen, er figuurtjes op plakken en in knippen. Blijf er als ouder vooral bij zitten en doe mee. Even met de fijne motoriek bezig is een ontspannen activiteit voor kinderen, vaak komen ook leuk gesprekken op gang.

Heb je nog grote lege dozen? Zet ze in het midden van de kamer en laat kinderen ermee doen wat ze willen. Je zal zien dat ze zelf op veel verschillende manieren gaan spelen. Het is leuk als ouder om te kijken wat de kinderen allemaal bedenken.

  

>> Terug naar thuisactiviteiten

 

 

English translation

Home activities for young children

Sustainability & Nature

What can you find in the garden, the street or in the park? And how do natural materials feel and smell? Especially for younger children it is nice to get to know nature by looking, feeling and smelling.

So go out with your children to find treasures from nature! Such as flowers, plants, leaves, twigs, stones, grass and animals. You can take things home with you. Be careful with nature and do not unnecessarily pick flowers or leaves from plants and trees. For example, you can also take pictures or make a drawing of the things you find. During your exploration you can also let children smell different types of flowers, grasses, sand and soil. Nature has its own scents to be discovered

Then go to work at home with the photos and drawings you have made and the materials you have found.

  • Make a nature table

Place the materials you found on a table. you can also add the photos you have taken, for example, via a tablet. Have a talk with children about the objects and where the objects come from.

  • Create a feeling box

Put the things you found in a box, such as a shoebox. Also include waste such as candy wrappers and empty packaging. Tape the box closed and make a hole in the box on two sides so that children can put their hands in the box.

Let children feel the objects in the box and ask how it feels. Is it rough, smooth, cold or warm? They don't have to guess what kind of object they feel (yet). Then remove the lid and let children look and feel the objects. Now they can tell you what kind of objects are in the box.

 


Discovering waste? Yes, even when it comes to waste, there is a lot to discover and learn. It is important to introduce children to cleaning up waste and separating waste in a fun way and from an early age. Make it a game and involve children in the separate disposal of waste in a playful way. First collect waste in the house such as paper, glass and plastic or waste from the garden such as leaves and twigs. Then take your children to nearby waste bins. In every neighborhood you can find waste bins for glass, paper, plastic and vegetable, fruit and garden waste (‘GFT’). Take the waste you have collected with you and let the children throw it in the waste bin themselves.

 

Experimentation

Young children are interested in materials like feathers, flowers and grass. Put the materials in a box of basket. Children will be naturally attracted to exploring the contents of the discovery box. It is fun, exciting and helps develop the sense of touch. See what happens, join in or introduce new possibilities when your child does not seem to know what to do. Try blowing against a feather or gently brushing a feather against his or her hand. What does your child respond to most? 


For the little ones, there is plenty to discover in flower bulbs. Find a quiet place, for example at the table or on a carpet on the floor. Look at the flower bulb together and talk about what you see. The children are allowed to hold the flower bulbs and explore it with their senses. How do they feel? How do they smell? You can show the children that the bulbs can also roll. What noise does the rolling of the bulbs make? And what do you see when you peel the bulbs? Fun guarantied! 

Relaxing together

Find some quality-time for you and your baby between the tidying up, home-education and work. A nice way to do this is by really taking your time to bathe your baby. Bathe your baby, sings songs and talk to him or her. Before fully dressing your child massage him/her with oil suitable for baby’s. Enjoy this nice moment together, your baby will be nice and relaxed afterwards and hopefully you will be as well! 

Active play indoors

Time for some exercise! Draw about 6 bunnies on different coloured paper. Cut out the bunnies and stick them on the floor. Name a colour and let your child hop on the corresponding coloured bunny. 

For older children name the first letter of the colour of the bunny instead. For example ‘Jump to the bunny with the colour that starts with the letter R (red)’. Is it still a little bit to difficult? Just let your child hop from one bunny to the other, you can always name what colour the bunny is they jump on. 


Pretend the entire living room has been turned into water. You are not allowed to stand on the floor or your feet will get wet. In the living room are all sheets of paper (or pages of old newspapers). These are islands. You can stand on an island. Hopping from island to island brings you across the room. The islands are not equally far apart. So you have to re-estimate the size of the step you need to take. And keeping your balance is not always easy. Be careful not to fall into the water! 
Tape the sheets of paper to the floor to prevent slipping. 


Babies like a simple peek-a-boo game. Hold your hands in front of your eyes and call your baby’s name. Take away your hands and say “peek a boo”.  
For toddlers you can choose a soft toy to hide together with your child. Count to ten and then go looking for it together.  

You can make this game a little more challenging by letting your toddler go hide and go looking for you. This is a fun activity to test the memory and for the growing awareness that objects that cannot always be seen still exist. Toddlers cannot get enough of this game.  

Active play outdoors

Challenge children to do a trail. By laying down some branches outside for children to run around, having chairs for them to crawl over or underneath and by laying down a cloth for them to crawl under a trail is easily laid out. Warm clothing is important in this season, but it is still great for children to be outside! 

This activity can also be undertaken indoors, there are enough materials to encourage balancing, jumping, crawling and climbing! Children experience what their body is able to do, and also what their limitations are at this moment. An exciting and fun activity to get some exercise! 

Arts and crafts

This activity is fun for children of all ages. Spray a little shaving cream in front of your child on a (smooth) table, on a mirror or in the bathtub. Young children often love to discover new materials and textures and will extensively research the shaving cream. Toddlers can draw all kinds of figures in the shaving cream. 
This activity is not yet suitable for children who still discover materials with their mouth! 


If it doesn't snow outside (yet), we can always make snow ourselves! 

Draw a cloud and let your toddler cut it out himself. Then tear white paper together and make small wads. Stick them on a long strip of adhesive tape and glue this strip of snowflakes to the cloud. Your child can decide for himself how many strips and therefore how much snow falls! 

What do you need? 

  • Adhesive tape 
  • White paper 
  • Scissors 
  • (Blue) paper for the cloud 



Make a pasta chain together. 
You can also colour or paint the paste together. 
Thread the pasta onto the string one by one. 
When he's done, you can put on the necklace. 

It has become beautiful! 


Let you child experience what sounds and movements different animals make. Take two small square boxes, or make them yourself with cardboard. Draw different animals on all the sides, you can also use stickers. Now you have made your own animal dice. 

Roll the dice and together imitate the sound and movement of the animals show on top of the dice. Jump like a frog, run like a monkey, walk like a horse, stamp like an elephant and fly like a parrot. Don’t forget to make the animal sounds 😊 


Let the children draw their family. It is possible the children miss the family members they cannot see (at the moment), the family members will most certainly miss the children. Acknowledge this by drawing a family portrait. Join in as well, children will love it.   

Afterwards talk about the family portrait by answering the following questions:  

  • Which one are you? 
  • Who else have you drawn?  
  • Who else is part of our family?  
  • What do you miss most about our family?  

If the children want to, you can share the family portrait by taking a picture and sending a text message or an e-mail. Or you could send it by post, for example to the grandparents!  


There are lots of interesting objects to be found in the house that are recognizable by their outline. Children enjoy searching for objects of different shapes. Lay the objects on a piece of paper and draw around the objects. Now you have made your own big puzzle! 

Pretend play

How can you take a rollercoaster ride when all the amusement parks are closed? You can do it this way! For this activity you need a mother or father with strong arms, a large basket, a TV, computer or tablet with an internet connection. 

Turn on a YouTube video of a rollercoaster ride. Your child can sit in the basket and there we go! Move the basket with the movements of the roller coaster. This makes it a real 3D experience!

.

Games

 Choose some small plastic toys together with your child. The toys have to be small enough to fit in a plastic bowl. Put the toys in the bowl, fill the bowl with water and put the bowl containing the water and toys in the freezer.  

When the water is totally frozen take the bowl out of the freezer and gently take the ice with the toys out of the bowl. Children will love to look at the toys or try and get the toys out by using a hammer. You can soften the ice by pouring some lukewarm water over it. You can also have a talk about water, ice, melting ,etc. Children find this really interesting. 


Young children love to throw things, also stuff that is not meant to be thrown. Children find it very interesting to discover the effect of their actions. That's why we're going to throw today! Make a stack of plastic or paper cups on a platform. Throw at the cups with ball made of socks or a soft ball. If this is too easy, let your toddler take a couple of steps back or let hithrow the ball with their other hand. Can you knock over all the cups?  



If you are at home all day, you will hear many different sounds. How does the flow of water under the shower sound? How does water boiling in the kettle sound? How does typing on the laptop sound like when mom or dad is working at home? How does the doorbell sound? Everything makes a different sound. Record all different sounds and let your child listen to these sounds. Walk around the house and try to locate the source of the specific sound. Does your child recognize all the different sounds 


What can I find in here? 
Babies and toddlers love to reach into baskets or buckets with their hands. Fill baskets or buckets with corks or toilet rolls or clothsThings that feel different. Toddlers can also move the material from one basket to another basket or bottle or bucket and back again, they really love that! 

What do you need?

  • Free of charge safe materials such as corks, cloths, toilet rolls, balls 
  • Empty baskets, buckets, bottles 


Be amazed at how many toddlers remember! 
Are you cleaning up the Christmas stuff? Wait! You can still play a fun game with your toddler. Start by putting four things under a cloth or blanket, ask your toddler to close his eyes, and remove one object. Remove the cloth or blanket and ask your toddler what's missing. You can expand or change objects, ask your toddler which items he would like to put under the cloth.  

What do you need?

  • A large cloth or blanket 
  • Random objects from your house, when you are cleaning up the Christmas garlands and baubles can participate. 


Use empty cardboard boxes (of eggs, chocolate sprinkles, shoes, etc.) to do arts and crafts with children. Let them draw on, cut out and stick materials on the boxes. Join in with activity as parent, the children love will love it. Doing a fine motor activity is relaxing for children and often leads to fun conversations.  

Do you still have large empty boxes? Place them in the center of the room and let children do whatever they want with them. You will see that they themselves start playing in many different ways. It is nice as a parent to see what the children come up with. 

 

 >> Back to home activities